Velkommen

Headroom

En baselev, Johan, havde øvet sig godt på en sang, han skulle spille til en koncert. Det kørte bare derudaf, da han øvede derhjemme. Eller i hvert fald det meste af sangen. Der var stadigvæk omkvædet, som var lidt svært, men det gik.

Til koncerten startede nummeret egentlig meget godt, men da de skulle til at spille omkvædet, var der alligevel nogle toner, som han ikke ramte. De spillede videre. Lidt før andet omkvæd spillede trommeslageren noget, der var en lille smule anderledes end det, han plejede at spille. Baseleven kom til at tænke på, om han selv gjorde det rigtige. Så kom omkvædet og han glemte at spille et par takter. Han ærgredes.

Alle musikere kender det her. Hvis man har ”planlagt” at spille noget, der er lige til grænsen af, hvad man kan, så er der en risiko for, at man ikke spiller så godt, som man havde håbet.

En god måde at løse det på er at skabe overskud. På engelsk kalder musikere det for headroom. Det betyder, at man har øvet sig på noget, der er lidt sværere end det, som man skal optræde med. Forskellige musikere gør det forskelligt, og varierer måske tilgangen til forskellig musik. Eksempler kan være at spille stykket i forskellige tempi – hurtigere og langsommere. Spil med øjnene lukket. Tæl taktslagene højt mens man spiller: ”1,2,3…” Prøv selv eller snak med din lærer om en måde, der passer til dig.

”Det, der er svært i dag, bliver din opvarmning senere.”