Hjem Innovation Musikpædagogisk udvikling

Musikpædagogisk udvikling

I Assens Musikskole prioriterer vi lærernes musikpædagogiske kompetenceudvikling. Til glæde for vores brugere. Vi har en åben tilgang, hvor viden og inspiration hentes ind udefra, og hvor lærernes egne erfaringer og viden deles. Det sker i sparringssessioner, udviklingsgrupper, på kurser og ved undervisningsobservation.

Vi er en del af Syddansk Musikpædagogisk Forum, som hvert år arrangerer en spændende vidensdag for alle knap 400 undervisere i Region Syddanmark. Her har emner som kreativitet, coaching og unges fællesskaber været på programmet med kapaciteter som psykologiprofessor Lene Tanggaard, kultursociolog Emilia van Hauen og ungdomsforsker Søren Østergaard.

Assens Musikskole er initiativtager til og afvikler af en årlig konference for alle musikundervisere i grundskole, gymnasium og musikskole i Assens Kommune. Vi har alle fået stillet en opgave om at undervise i musik af kommune og stat, og derfor giver det rigtig god mening at mødes om, hvordan vi sammen skaber mest værdi for vores brugere. Den første konference blev afholdt i 2023 på musikskolen med temaet Musikkultur og opvækst. Netværket blev styrket, og der blev fundet gode bud på, hvordan vi kan styrke den rolle, musikken og dens institutioner spiller - til glæde for børn og unge. Konferencen tilrettelægges af et udvalg med repræsentanter fra alle tre regier, og udvalget ledes af musikskolen.