Hjem Innovation Innovation gennem samarbejde

Innovation gennem samarbejde

Musikkens kraft og potentiale er enormt. Vi sætter den kraft i spil for at skabe værdi for kommunens borgere i mange sammenhænge. Nye muligheder herfor opstår tit i kombinationen af flere organisationer, fagligheder eller andre faktorer. Som en af kommunens bærende kulturinstitutioner er det derfor afgørende, at vi bruger samarbejde som drivkraft for innovation.

Vi samarbejder med flere partnere, end vi kan nævne her, men her er et udvalg af vores resultater:

• Grundskolerne: I samarbejde med grundskolerne underviser vi over 1.000 børn hvert år, hvilket højner kvaliteten af musikundervisningen i skolen. Musikskolen bidrager bl.a. med instrumentundervisning og sammenspil. I 2023 havde vi for første gang undervisningsforløb på samtlige folkeskoler i Assens Kommune.
  • De fynske og syddanske musik- og kulturskoler: Vi har et stort samarbejde om både elevaktiviteter og musikpædagogisk udvikling. Med støtte fra Statens Kunstfond gennemfører de fynske musikskoler fællesfynske musiklørdage med sammenspil, workshops og stævner. Aktiviteterne udfordrer og inspirerer musikskoleeleverne.
  • Assens Sangkraftcenter: Vi samarbejder bl.a. om undervisningskonceptet Musik i Børnehøjde, som er igangsat af Assens SangKraftcenter og udviklet sammen med lærere fra Assens Musikskole og Peter Willemoesskolen. Undervisningen giver børn i grundskolen adgang til at få opøvet musikalske færdigheder og understøtter læringsmålene for folkeskolens musikundervisning. Musikskolens lærere har i samarbejde med grundskolernes lærere afviklet konceptet på de fleste skoler i Assens Kommune.
  • Sundhedssektoren: Koncerter og fællessang på plejehjem, stomp og digte for demensramte samt musikterapi. Vi har efterhånden en del gode erfaringer og resultater, hvor musik skaber livskvalitet med sundhedsfremme som indgangsvinkel. I 2023 var vi med i projektet Kultur på Recept, som var et kreativt frirum, nye fællesskaber og fed fordybelse. Deltagerne fik mulighed for at prøve aktiviteter indenfor billedkunst, fortælling, musik og natur. Kultur på Recept, som var organiseret af Kulturregion Fyn, var for personer med mild til moderat stress, angst eller depression. Deltagerne kunne opleve at være i flow, ved at fordybe sig, og de fik en mulighed for at udtrykke følelser på andre måder, end med det talte ord.
  • Syngedrengene: Musikskolens lærere varetager sangundervisning, klaverundervisning og hørelære af korets drenge. På den måde bidrager vi til den enkelte korsangers personlige musikalske udvikling. Disse færdigheder bringer den enkelte med ind i koret. Nogle af syngedrengene har gennem årene fået smag for orgelspil og har uddannet sig på konservatoriet eller Kirkemusikskolen i Løgumkloster.
  • Lokale foreninger, festivaler og lokale ildsjæle: Der er fuld gang i bylivet i Assens Kommune, og der er ofte brug for musik. Musikskolen bidrager på forskellige måder. Til Samba i Assens med undervisning af de sambaspillende børn. Til Børnenes Dag i Glamsbjerg eller Indvielse af Kulturkajen med instrumenter, man kan prøve eller med indslag. Til Vild Med Verninge med MusikFrø-koncert. For at nævne nogle få eksempler.
  • Assensbibliotekerne: Vi har gennem mange år samarbejdet med en anden af kommunens bærende kulturinstitutioner, bibliotekerne. Bl.a. om koncerter og events såsom Jul i Industrien og Jazz og Lyrik under Kulturfesten.
  • Tobaksgaarden: Det er helt unikt, at man har en musikskole og et rytmisk spillested under samme tag. Det har vi i Assens på Tobaksgaarden. Vi samarbejder bl.a. om koncerter, og musikskoleelever kan få et elevårskort til Tobaksgaarden.