Hjem Hvad kan jeg gå til? Klarinet

Klarinet

Se og hør klarinetten og vores klarinetlærer, Dan i videoen her

Vidste du, at klarinetten er det blæseinstrument, der har det største toneregister? Du kan med andre ord spille både højt og dybt på en klarinet.

Klarinetten er et rørbladsinstrument, oftest af sort træ med sølvklapper, og dens lyd - eller klang som vi kalder det - spænder fra en dyb, blød klang til en ekstremt høj. Instrumentet bruges i mange genrer, og du kan sikkert genkende det fra symfonisk filmmusik eller jazz.

Klarinetten lyder både smukt og fedt, og den er eftertragtet i orkestre og sammenspil. Derfor har du masser af muligheder for sammenspil.

Klarinettens rør og måden, fingrene sættes for at danne tonerne, har meget tilfælles med blokfløjten. Vi anbefaler derfor, at du starter i f.eks. 3. klasse med blokfløjteundervisning som forundervisning til klarinet, men det er ikke et krav.

Vejledende fra 3. klasse. Du kan leje en klarinet af musikskolen.

Hvis du vil spille klarinet, kan du i tilmeldingssystemet vælge mellem flg. fag:

• Soloundervisning fx 20, 25 eller 30 minutter pr. uge
  • Gruppeundervisning
  • Barn med forælder
  • Voksenundervisning for elever fra og med 25 år

Du kan læse om de forskellige fag på siderne under Hvad kan jeg gå til?