Hjem Hvad kan jeg gå til? Kirkeorgel

Kirkeorgel

Kunne du tænke dig at spille på det allerstørste instrument, du kan komme til i musikskolen? Så er kirkeorgel noget for dig. Instrumentet er så stort, at vi ikke engang har plads til det på musikskolen, men heldigvis kan vi bruge kirkens.

De fleste kan genkende lyden af et kirkeorgel ligeså snart, de hører den. Men et kirkeorgel kan faktisk lyde på mange forskellige måder. Den, der spiller på orglet, organisten, styrer nemlig instrumentets lyd - eller klang, som vi kalder det - ved hjælp af en masse håndtag. Håndtagene styrer registrene, og det er dem, der får orglet til at skifte klang. Det er en fed oplevelse at sidde midt i det hele som en pilot i et cockpit og styre det kæmpestore instrument.

Man spiller tonerne, melodierne, bastonerne osv. på et klaviatur, som er magen til det, der er på et klaver. Derfor er det en fordel, hvis du har spillet klaver, før du starter på kirkeorgel. Men ikke nok med det, orglet har også et klaviatur, der betjenes med fødderne!

Oplev kirkeorglet i videoen her. Musikken er fra filmen Interstellar.

Det er IKKE nødvendigt at have et orgel hjemme i stuen. Du kan tale med orgellæreren om at få adgang til at øve på et orgel.

Vejledende fra 6. klasse.

Hvis du vil spille kirkeorgel, kan du i tilmeldingssystemet vælge mellem flg. fag:

• Soloundervisning fx 20, 25 eller 30 minutter pr. uge
  • Voksenundervisning for elever fra og med 25 år

Du kan læse om de forskellige fag på siderne under Hvad kan jeg gå til?